Oczy, uszy i d這nie Twojego umys逝

Nie ka盥y zdaje sobie spraw z faktu, 瞠 pod鈍iadomo嗆 dysponuje swoimi w豉snymi zdolno軼iami wyobra瘸nia. Wykorzystuje do tego celu trzy g堯wne zmys造: wzrok, s逝ch i dotyk. W ten spos鏏 analizuje do鈍iadczenia, kt鏎e zapami皻ali鄉y lub swoje wyobra瞠nia o tym, co mo瞠 nadej嗆. Ma to ogromny wp造w na nasz spos鏏 my郵enia i decyzje, jakie podejmujemy.

System reprezentacji

Jednym z najbardziej znanych i najszerzej wykorzystywanych za這瞠 NLP jest fakt, 瞠 ka盥y z nas ma sw鎩 preferowany kana odbioru informacji. Jedni z nas s s逝chowcami, inni wzrokowcami, a jeszcze inni kinestetykami. To nie tylko pozwala nam zrozumie indywidualne wzorce nauczania oraz predyspozycje do wykonywania konkretnych prac, ale tak瞠 informuje nas, jaki jest wewn皻rzny system reprezentacji stosowany przez ka盥ego z nas (czyli konkretny zmys, na kt鏎ym koncentrujemy si przywo逝j帷 wspomnienia lub wyobra瘸j帷 sobie np. przysz這嗆). Dzi瘯i temu mo瞠my m闚i w spos鏏 zrozumia造 dla innych ludzi. Przyk豉dowo, je郵i zauwa瘸my, 瞠 kto korzysta ze wzrokowego systemu reprezentacji, nasza komunikacja b璠zie o wiele ja郾iejsza i czytelniejsza dla odbiorcy, gdy b璠ziemy m闚i o stronie wizualnej przedstawianej kwestii. Jest to niezwykle przydatne np. przy sprzeda篡, gdy nie tylko pomaga zbudowa z klientem porozumienie, ale tak瞠 umo磧iwia nam podawanie informacji, kt鏎e s bardziej jasne dla jego pod鈍iadomo軼i oraz wp造wa bezpo鈔ednio na spos鏏, w jaki ten cz這wiek porz康kuje swoje informacje i do鈍iadczenia. Najprostszym sposobem zorientowania si, jaki kto preferuje system, jest obserwacja ruchu oczu i s這wnictwa. Systemowi reprezentacji wizualnej odpowiada patrzenie do g鏎y oraz u篡wanie s堯w odwo逝j帷ych si do zmys逝 wzroku („mam wyra幡y obraz sytuacji”, „ciemno to widz”, „m皻ny obraz” itp.). Gdy kto korzysta z systemu reprezentacji s逝chowej zazwyczaj patrzy w lewo i w d馧 oraz u篡wa okre郵e takich jak: „s造sza貫m, 瞠”, „nie brzmi to dobrze”,„wypad貫m z rytmu” itd. Przeno郾ie takie jak „czuj si z tym dobrze”,„to 郵iska sprawa”, „mam wra瞠nie jakbym spada” oraz spogl康anie w prawo i d馧 sugeruje, 瞠 dana osoba odwo逝je si do swoich uczu i wra瞠 cielesnych. Dzi瘯i temu mo瞠my dostosowa podczas konwersacji nasze s這wnictwo do tego, czego si dowiadujemy o aktualnych procesach my郵owych drugiej osoby. Przyk豉dowo, zamiast podawa niezrozumia造 na poziomie pod鈍iadomym dla osoby analizuj帷ej aktualnie swe do鈍iadczenia kinestetyczne komunikat „czarno to widz”, lepiej jest powiedzie „to 郵iska sprawa”, a odbiorca natychmiast zrozumie w pe軟i przes豉nie. Mo積a r闚nie obserwuj帷, kt鏎y system jest najcz窷ciej wykorzystywany przez odbiorc zachowa t wiedz na przysz這嗆, gdy b璠ziemy pozbawieni sprz篹enia w czasie rzeczywistym, np. pisz帷 list. Otwiera to szereg mo磧iwo軼i je郵i chodzi o wykorzystanie tej wiedzy do wywierania wp造wu na innych – dos這wnie wr璚z mo瞠my zacz望 m闚i w j瞛yku, kt鏎y rozumie druga strona.

Lokalizacja

Istotne jest r闚nie, 瞠 ka盥e konkretne do鈍iadczenie pewnego typu jest organizowane wed逝g w豉軼iwego sobie systemu wyobra瞠. I tak np. r騜ni ludzie maj r騜ne sposoby katalogowania os鏏, kt鏎e znaj. Gdy wyobra瘸j sobie ludzi, kt鏎ych lubi, obrazy tych os鏏 najprawdopodobniej pojawiaj si w jednym konkretnym miejscu, np. u g鏎y. Je郵i natomiast kogo nie lubimy, zazwyczaj obrazy tych ludzi s pod鈍iadomie spychane poza „pole widzenia” wyobra幡i, najcz窷ciej w d馧. Podobnie jest np. z „g這sem wewn皻rznej krytyki”. Gdy pope軟imy g逝pstwo cz瘰to mamy wra瞠nie, 瞠 wisi nad nami jaki g這s i w dominuj帷y spos鏏 m闚i nam rzeczy typu: „Ale z ciebie sko鎍zony idiota! Jak mog貫 by tak post徙i!” (Nota bene: bardzo cz瘰to ma to zwi您ek z tym, co s造szeli鄉y od w豉snych rodzic闚 lub wychowawc闚; cz瘰to ich spos鏏 krytykowania naszych niew豉軼iwych zachowa jest przejmowany przez nas i w doros造m 篡ciu cz瘰to go przywo逝jemy.) Oczywi軼ie z貫 samopoczucie nie jest najlepszym stanem umo磧iwiaj帷ym wyciagni璚ie konstruktywnych wniosk闚 na przysz這嗆, dlatego mo積a w wyobra幡i przesun望 闚 g這s w d馧 i sprawi, 瞠 nie b璠zie tak autorytatywny. W tym momencie dzia豉nie, kt鏎e nie ma nic wsp鏊nego ze zmian sposobu funkcjonowania lub konstrukcji m霩gu, wp造wa na nasze samopoczucie przez ograniczenie wyzwalania hormon闚 takich jak adrenalina.

Submodalno軼i

ㄠczy si to z jeszcze jednym wa積ym elementem NLP: submodalno軼iami. Submodalno軼i s to cechy najcz窷ciej obraz闚, d德i瘯闚 i do鈍iadcze (np. jasno嗆, jaskrawo嗆, wyrazisto嗆, g這郾o嗆, tempo, ton, ruch, waga, faktura…). Nadaj帷 naszym wyobra瞠niom i do鈍iadczeniom, kt鏎e przechowujemy, odpowiednie submodalno軼i, czyli wyobra瘸j帷 je sobie np. jaskrawszymi, zawa篡my, 瞠 豉dunek emocjonalny zwi您any z np. wspomnieniami b璠zie albo mocniejszy, albo s豉bszy. Najlepszym sposobem przekonania si o tym na w豉snej sk鏎ze, jest wybranie jakiego przykrego do鈍iadczenia i wyobra瞠nie go sobie wielkim, realnym i wyra幡ym, a nast瘼nie oddalenie go od siebie i uczynienie czarno-bia造m. To jest w豉郾ie to, co nazywamy „nabieraniem dystansu”. Mo積a t wiedz wykorzysta do radzenia sobie z trudn przesz這軼i, nawykami i fobiami. Dodatkowo mo積a by to u篡te do wzmacniania naszego przekazu. Doskona造m przyk豉dem mo瞠 by zamiana wyra瞠nia „Wiem, 瞠 widzisz jakie to mo瞠 nie嗆 ze sob konsekwencje. Moja oferta pomo瞠 ci unikn望 tych zagro瞠.” Na „Wiem, 瞠 jasno i wyra幡ie widzisz jak mocne konsekwencje mo瞠 to ze sob nie嗆. Moja oferta pomo瞠 ci unikn望 tych zagro瞠, gdy b璠 jeszcze daleko od ciebie, zanim zbli膨 si na tyle, 瞠 poczujesz ich ci篹ar na w豉snych barkach.”

Dodaj komentarz do 'Oczy, uszy i d這nie Twojego umys逝'