Dobre pytania = utrzymanie rozmowy

Ludzie często skarżą się, że nie potrafią utrzymać rozmowy, że jak tyko poznają nową osobę, to jakoś zaraz kończą się tematy i zapada nieprzyjemna, krępująca cisza. Ty też tak czasem masz?

Tymczasem to, czy rozmowa rozwinie się w dużej mierze zależy od tego jakie pytania zadajemy naszemu rozmówcy. Jeżeli rozmowa wygląda np. tak:

„Podoba Ci się tu?”
„Tak”

„Podobno pracujesz dla dużej firmy szkoleniowej”
„Zgadza się”

„Ciekawa praca?”
„Tak”

O rany, porażka. Druga osoba niekoniecznie będzie chciała nam się zwierzać, jeżeli w jakiś sposób jej nie sprowokujemy. Gdzie tkwi błąd w tej rozmowie? Hmmm, źle sformułowane pytania. Jeżeli zadajesz drugiej osobie pytania zamknięte, czyli takie, na które można odpowiedzieć tak lub nie, to zapewne taką odpowiedź usłyszysz. Szczególnie, jeśli jest to nowo poznana osoba i niekoniecznie chce Ci udzielać więcej informacji sama z siebie. Uważaj na pytania zamknięte, bo one rzeczywiście zamykają rozmowę. Po prostu w końcu kończą się tematy, o które możesz tą drugą osobę zapytać.

Co możesz zrobić?

Zamień pytania zamknięte na otwarte, np.

„Co Twoim zdaniem zrobili właściciele tego hotelu, że jest tu tak pięknie?”
„Właśnie się nad tym zastanawiam, bo kiedyś była tutaj ruina. Myślę, że…..”

„Anna mówiła, że pracujesz dla dużej firmy szkoleniowej. Możesz coś więcej na ten temat powiedzieć, bo ja zawsze chciałem pracować dla dużej korporacji”
„Hm, lepiej rzeczywiście Ci o tym opowiem, byś wiedział w co chcesz się wpakować. Dostałem tę pracę 2 lata temu i………”

„Dlaczego uważasz, że ta praca jest ciekawa?”
„No cóż, na pewno nie mogę powiedzieć, że się nudzę. Ciągle poznaję nowych ludzi….”

Dzięki pytaniom otwartym prowokujesz rozmówcę do rozwinięcia swojej wypowiedzi i rozmowa zaczyna się rozwijać.

Autor:
Olga Grabek
Trener NLP

1 komentarz do 'Dobre pytania = utrzymanie rozmowy'

Subskrybuj komentarze przez RSS

  1. Thursday, 22 Feb 2007, 14:35


    Remote napisał(a):

    Powinno być szczególnie używane w handlu.. Wielu sprzedawców popełnia ten błąd, zadając pytanie „W czymś pomóc?” – odpowiedź w ponad 90% jest „Nie, dziękuję..” :)

Dodaj komentarz do 'Dobre pytania = utrzymanie rozmowy'